höppner.cz

Prodeje deníků poprvé v historii pod milion denně

Historická hranice prolomena. Průměrný prodaný náklad všech českých deníků dohromady dosáhl vloni 1,013 milionu, při tempu cca 10% poklesu ročně je jisté, že v těchto dnech už je to pod milion.

deniky_2007_2012Zdroj mediaguru

Jen pro zajímavost: Rudého Práva se v roce 1989 prodávaly 2 miliony výtisků.

Jsou dva základní faktory, které snižují počet prodaných deníků: internet a lokální periodika zdarma.

Největší pokles mezi tzv. seriozními zaznamenává regionální Deník (přitom by právě regiony by měly fungovat jako zpomalení poklesu), celkově klesá nejrychleji Blesk. Pokud to půjde stejným tempem jako už 10 let, bude Blesk v roce 2023 na 150 tisících prodaných výtisků.

Print tímto poklesem ale nijak neztrácí na důležitosti. Lze očekávat, že i za deset tu stále bude 7 stejných deníků jako dnes, byť  jejich prodané náklady budou poloviční. Internet je ve své podstatě cirkusové médium a o to větší akcent zůstává na značce, tradici a papíru.

Noviny se promění v cosi jako klobouk nebo boty: Stanou se součástí image. Kdo čte (a nosí sebou) , je fajn. Jejich informační hodnota zůstane stejná, ale zvýší se důvěryhodnost. Troufám si tvrdit, že dříve než zmizí papírové peníze.